۱۳۸۹/۰۷/۰۹

قرآن چگونه جمع آوری شد؟ « قسمت دوم »


همانطور که در مطلب قبلی گفتم در زمان ابوبکر خطر از بين رفتن قرآن بطور جدی مطرح گرديد .

و ابوبکر تصميم به حفظ قرآن گرفت و توسط زيد ابن ثابت اين جمع آوری صورت گرفت .

گفتم که زيد فقط قرآن را جمع کرد و هيچ نظمی به آن نداد .اما در همان روزها ديگر ياران محمد نيز کم وبيش سعی در نگارش قرآن هايي به نام خود داشتند که حداقل هفت قرآن معتبر به نام آنان در تاريخ ثبت شده است .

برخی قرآن های معروف

1) قرآن به روايت ابن مسعود : او معتقد به اصالت معنی بود و می گفت کلمات قرآن را برای راحتتر شدن می توان به مترادف آن تبديل کرد .در قرآن او سوره حمد و سوره معوذتين نبود او اين دو سوره آخر را جزئ قرآن نمی دانست و هر گاه قرآنی را با اين دو سوره می ديد آنها را پاک می کرد و می گفت قرآن را با غير قرآن خلط نکنيد و خودش هرگز از اين دو سوره در نماز استفاده نمی کرد و معتقد بود اين دو سوره دعای چشم زخم می باشد.

2) قرآن به روايت ابی ابن کعب

قرآن او هم با قرآن های امروزی تفاوت زيادی داشت که در نوشته های قبلی توضيح داده ام

3) قرآن به روايت ابوموسی اشعری

4) قرآن به روايت ابن سود

5) قرآن به روايت سالم مولی

6) قرآن به روايت ابی حديقه

7) قرآن به روايت معاذ ابن جبل

در آن زمان نبود قرآن و نسخه صحيح آن آنقدر مشکل بود که برخی از صحابه محمد هم از داشتن قرآن محروم بودند و از کسانی که توانايي جمع آوری قرآن را داشتند کمک می خواستند تا برای خود قرآنی داشته باشند. قرآن های فوق هم با همديگر اختلافات فاحشی داشتند و حتی جغرافيای آنها هم متفاوت بود. مثلا در کوفه مردم قرآن ابن مسعود را صحيح می دانستند ولی در مدينه قرآن ابی ابن کعب معتبر بود و ساير قرآنها اعتباری نداشت اما در بصره قرآن ابو موسی اشعری طرفدار داشت و قرآن ابن اسود در دمشق رايج بود .

اختلافات اين قرآنها بحدی بود که بين مسلمانان اختلاف و چند دستگی ايجاد کرده بود و هر گروه قرآن خود را صحيح و ساير قرآن ها را تحريف شده می دانست و اين امر موجب نزاع های بسیار شديدی در بين آنها می گشت

حذيقه ابن سعيد ابن عاص می گويد :زمانی که از جنگ ارمنستان باز می گشتم مردمی را از حمص ديدم که قرآن خود را صحيح می دانستند و آنها قرآن را به روايت مقداد می خواندند اهل کوفه را ديدم که قرآن خود را به روايت ابن مسعود می خوانند و همين اعتقاد را در مورد قرآن خود دارند و نيز مردم کوفه حتی نام قرآن خود که به روايت از ابو موسی اشعری است را به نام الباب القلوب می خوانند و آن را صحيح می دانند .

در اين زمان حتی در مورد نام قران نيز اتفاق نظر نبوده است و ديديم که مثلا ابی حدطقه قرآن را به نام مصحف می خوانده.

همانطور که می بينيد وضع قرآن بسيار اسف بار بوده است و بين مسلمانان هم اختلافات شديدی وجود داشته است .واضح است که اگر تفاوت های بين قرآنها ناچيز بود هرگز باعث درگيری بين مسلمانان نمی شد .

البته عمق اين اختلاف از حد درگيری های ساده نيز گذشته بود و هر گروه گروه ديگر را تکفير می کرده است .

در تاريخ می خوانيم که زمانی که حديقه به مدينه باز می گردد بلافاصله نزد عثمان می رود و می گويد

(در جنگ ارمنستان شرکت داشتم در آنجا مردم شام قرآن را به روايت ابی ابن کعب می خواندند که مواردی از آن را مردم عراق نشنيده بودند و مردم عراق قرآنی را می خواندند که مردم شام از قسمت هايي از آن بی اطلاع بودند و هر گروه گروه ديگر را تکفير می کرد )

اين ماجرا که در کتب مختلف تاريخی آمده است عمق اختلافات بين قرآن ها را نشان می دهد.عثمان مطمئنا به اين موضوع انديشيده که اگر اين موضوع سريعا حل نشود باعث از هم پاشيده شدن امپراطوری نو پای او می شده است . عثمان شديدا مظرب شده و تصميم جدی می گيرد که قران ها را يکسان سازد .

اما اين کاری بس عظيم و دشوار می نمود . اسلام در آن زمان در دامنه وسيع جغرافيايي گسترش يافته بود و نسخه های متفاوتی از آن در سراسر سر زمين های اسلامی منتشر شده بود که هر کدام با ديگری اختلافات بيشمار ی داشت . اين احتمال می رفت که هر قومی برای حمايت از قران خود قيام کند و مانعی بر سر يکسان سازی بوجود آورد .لذا عثمان تصميم می گيرد که با نهايت خشونت و سختگيری اين کار را به انجام برساند به طوری که کسی جرات مخالفت نداشته باشد . او برای اين کار نياز به حمايت بزرگان صحابه محمد داشت .لذا عثمان همه ياران محمد را که در مدينه زندگي می کردند را در يک جلسه جمع می کند و موضوع را با آنها در ميان می گذارد و همه آنان بر اين نکته اتفاق نظر داشتند که قرآنها بايد يکی شود و بهای اين کار هر چه هست می بايد پرداخت گردد و در انجام اين کار جای هيچ درنگ نيست . عثمان بدون آنکه درنگ کند در يک فراخوان عمومی از ياران محمد ياری می جويد و چهار نفر آنان که مورد اعتماد خودش بودند را برای هدايت اين کار بر می گزيند و اين چهار نفر عبارت بودند از؛

1) زيد ابن ثابت

2) سعيد ابن عاص

3) عبدالله ابن ابی زبير

4) عبدالرحمن ابن حارث

اين چهار نفر کميته تاليف قرآن را بعهده می گيرند

اما يکسان سازی قرآن (در اين مرحله تحريفات اساسی وارد قران می شود ) کار کوچکی نبود و اين انتخاب عثمان باعث اعتراضات شديدی می گردد و عثمان را ناگزير می کند که دوازده نفر ديگر را به اين جمع اضافه کند. (ادامه دارد)

توضيح:
1) می گويند که در نهايت اين موضوع به قيمت جان عثمان تمام می شود .متاسفانه با توجه به محدوديت های شديدی که دارم نتوانستم منبع اين ادعا را بيابم اگر کسی می داند لطف نموده و مرا در جريان قرار دهد.

2) در يکی از نامه هايي که دريافت داشتم به من اين تذکر داده شده بود که گاهی از لغات عربی زياد استفاده می کنم و بهتر است معادل های فارسی را بکار ببرم .خدمت اين دوست عزيز عرض کنم که مرا ببخشد که واقعا سواد فارسی من بيشتر نيست البته برای کسی مثل من که در يک محيط کاملا مذهبی رشد کرده وسالها درسهای حوزوی هم می خوانده (که می دانيد همه به زبان عربی است) همين که بلدم فارسی بنويسم شاهکار است ولی چشم نهايت سعی خود را خواهم نمود.

3) در حوزه مباحث مربوط به قرآن به دو دسته تقسيم می شوند :

مطالعه قرآن از ديدگاه درونی و مطالعه قرآن از ديدگاه برونی
علوم قرآنی به قرآن از ديدگاه برونی می نگرد ولی معارف قرآنی به درون قرآن می نگرد و آن را از حيث محتوی مورد بررسی قرار می دهد . در بحث جمع آوری قران در واقع ما داريم علوم قرآنی را مورد بررسی قرار می دهيم در آينده در مورد معارف قرآنی نيز در مورد اين معجزه قرون و اعصار برايتان خواهم گفت .

منابع :
علاوه بر منابع قبلی
مصاحف سجستانی و طبقات ابن سعد و الکامل فی التاريخ و صحيح بخاری

منبع نوشت؛

۱۵ نظر:

  1. کارشما عالی هست البته میگویند قران علی بار ده هار شتر میشده وان دوره در کل اعراب فقط شیر شتر و سوسمار داشتند و گنجه هایی که از ایران به غارت بردند خوب است از تاریخ بیهقی هم نقل قول فرمایید تا این کتاب که خدا نوشته که مشکلات جنسی محمد را حل کنه مشخص شود واقعن در این مورد های باید کار های اساسی شود علمای مفت خوار اسلامی بسیار ترسان هستند که این موضوع روشن شود
    موفق باشید

    پاسخحذف
  2. نویسندۀ تارنما۹ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۳۵

    کارشما عالی هست البته میگویند قران علی بار ده هار شتر میشده وان دوره در کل اعراب فقط شیر شتر و سوسمار داشتند و گنجه هایی که از ایران به غارت بردند خوب است از تاریخ بیهقی هم نقل قول فرمایید تا این کتاب که خدا نوشته که مشکلات جنسی محمد را حل کنه مشخص شود واقعن در این مورد های باید کار های اساسی شود علمای مفت خوار اسلامی بسیار ترسان هستند که این موضوع روشن شود
    موفق باشید
    .......................
    با درود بر شما، به هدفِ این تارنما شفاف سازیِ تاریخ می باشد، به مسائلِ دیگر هم خواهم پرداخت..

    پاسخحذف
  3. اینجا این مقاله اصلا خواننده نداره. لطفا اون رو وارد whkipedia کنید

    پاسخحذف
  4. چرا میخواید همه چیز رو زیر سوال ببریدبه فرض که درست باشه مگه کتابهای ادیان دیگه کاملا بی نقصه با این مطالب باعث بی ارزش شدن سایت میشوید.

    پاسخحذف
  5. چرا میخواید همه چیز رو زیر سوال ببریدبه فرض که درست باشه مگه کتابهای ادیان دیگه کاملا بی نقصه با این مطالب باعث بی ارزش شدن سایت میشوید.
    --------------------------------------
    سنگِ هیچ دینی رو به سینه نخواهم زد دوستِ گرامی
    هدف من شفاف سازی بیشتر نیست
    پاینده باشید

    پاسخحذف
  6. اميدوارم روزي برسه كه مردم بفهمن دين يعني خرافه و بوجود امدن اون جز براي توجيح اعمال بي شرمانه چيز ديگري نيست
    ممنون بابت آگاه سازي

    پاسخحذف
  7. عايشه پس از اختلاف نظر با عثمان بر سر ميزان بيت المال پرداختي به وي به عنوان ام المومنين مردم را عليه عثمان به بهانه اينكه عثمان در زمان جمع آوري ،قرآن را تحريف كرده مي شوراند و عزلش را واجب و خونش را حلال جلوه مي دهد كه اين مسئله به قيمت جان عثمان تمام مي شود.

    پاسخحذف
  8. گرچه مطالب مفیدی را نوشته اید ولی با این شکل نوشتنتان فایده مطلب را از بین برده اید. متاسفانه این مشکلی هست که در بین عموم ایرانیان علی الخصوص کسانی که در حوضه درس خوانده اند مشاهده می شود. خیلی خوب است اگر جمله ای را می آورید که از خودتان نیست همانجا منبع آن را مشخص کنید و بگویید این جمله یا جملات از فلان کتاب آمده. نوشتن اطلاعات کامل منبع مثل شماره صفحه و انتشارات و سال انتشار ضروری هست. به علاوه چون معمولا مخاطبان شما آشنایی کافی با منابع ندارند خوب است توضیح کوتاهی در مورد نویسنده و عقاید اون بنویسید.

    پاسخحذف
  9. گرچه مطالب مفیدی را نوشته اید ولی با این شکل نوشتنتان فایده مطلب را از بین برده اید. متاسفانه این مشکلی هست که در بین عموم ایرانیان علی الخصوص کسانی که در حوضه درس خوانده اند مشاهده می شود. خیلی خوب است اگر جمله ای را می آورید که از خودتان نیست همانجا منبع آن را مشخص کنید و بگویید این جمله یا جملات از فلان کتاب آمده. نوشتن اطلاعات کامل منبع مثل شماره صفحه و انتشارات و سال انتشار ضروری هست. به علاوه چون معمولا مخاطبان شما آشنایی کافی با منابع ندارند خوب است توضیح کوتاهی در مورد نویسنده و عقاید اون بنویسید.
    ......................
    دوستِ گرامی؛ منابع و ماخذ ها مشخص هستند، کافی ست پست قبلی را نگاه فرمایید.

    پاسخحذف
  10. عالی بود. منتظر ادامه ی آن هستم. سپاس از زحماتتون

    پاسخحذف
  11. دوست گرامی با درود بر شما. امیدوارم که در راه روشن سازی همچون احمد کسروی که یک روحانی بود و بعد از رسیدن به حقیقت لباس ننگ روحانیت را از تن بر در کرد پاینده باشید. میدانم در این راه بسیار سختی خواهید دید. شاد باشید
    یک نا آشنا از انگلیس

    پاسخحذف
  12. به قول حافظ كه مي گه: قران ز بر بخواند با چهارده روايت. نشون مي ده 14 روايت از قران وجود داشته ولي اختلاف اونها بسيار جزئي در حد اعراب بعضي كلماته

    پاسخحذف
  13. درود بر شما، بسیار ممنون بابت مقاله عالی که در این باره نوشتید. من هم با دوستمون که فرمودند، بهتر است منابع در محل ارجاع شوند، موافقم، البته در بعضی موارد رعایت شده ولی کامل نیست. باز هم تشکر بابت روشنگریتون. پاینده باشید

    پاسخحذف
  14. خوب است یک مرد یافته شد که سخنی می گوید که هم بر دل و هم بر دیده می نشیند.گرچه من متن نخست را نخوانده ام ولی همواره تردید نداشتم که این کتاب دست نا خورده نمی باشد.چرا؟چون نخستین سوره فرود آمده"علق"است.ونخستین سوره قرآن امروز"فاتحه"

    پاسخحذف
  15. با سلام متاسفانه شما نظری بدون تحقیق در مورد صحت و عدم صحت آن را ارائه داده اید و آدرس مشخصی برای مطالبتان ارائه نداده اید. به عنوان مثال شما در نوشتارتان به اولین و اصلیترین کاتب وحی یعنی حضرت علی علیه السلام اشاره نکرده اید در حالیکه در کلیه منابع شیعه و سنی مقام ایشان در مورد قرآن و نگارش و علم آن بیان شده است. نمی دانم چگونه می شود که یک محقق بی غرض متوجه این مطلب واضح نشده باشد؟ مطالب بیشتر از آن است که در بخش نظرات بتوان بیان نمود، برای اطلاع بیشتر و بهتر از بحث جمع قرآن می توانید به آدرس زیر مراجعه نمائید.http://dustibamahdi.blogfa.com/

    پاسخحذف