ابی ابن کعب يکی از آن دوازده نفری بود که به اين کميته اضافه شد و رياست اين گروه را بعهده گرفت. البته با توجه به اين که او خود صاحب يکی از قرآن های معروف بود طبيعتاً در بسياری از موارد نظر خود را اعمال می کرد ولی در برخی موارد برای اينکه رضايت سايرين را هم جلب کند آياتی را هم به قرآن اضافه کرده و يا از آن می کاهد و فشارهايي که بر او وارد می شده باعث می گردد او در نهايت بدسليقگی قرآن را به رشته تحرير در آورد. کميته اخير برای يکسان سازی قرآنها چهار مرحله اساسی در نظر می گيرد:
1) جمع آوری مجدد منابع قرآن و نگارش مجدد قرآن با اين سياست که قرآن اخير کاملا شبيه هيچ کدام از قرآن های رايج نباشد که سبب اختلاف گردد و ايجاد ارايش رياضی خاصی در قرآن
2) نوشتن چند رونوشت از قران مرجع تهيه شده.
3) تطبيق قرآن های آماده شده جهت رفع اختلافات احتمالی.
4) جمع آوری قرآنهای ديگر و محو و نابود کردن آنها و ارسال قرآن جديد تاليف.
5) اجبار همه مسلمانان به قبول قرآن جديد و منع آنها از مطالعه قرآنها ديگر.
و انصافا در تمامی موارد آنها نهايت کوشش خود را بکار بردند و مخصوصاً هم عثمان و هم ساير حاکمان پس از او در محو و نابودی قرآنهای ديگر نهايت تلاش را نمودند زيرا وجود قرآنهاي متفاوت اساس حکومت آنها را متزلزل می کرد. بطوريکه حتی قرآنی که در زمان ابوبکر توسط زيد جمع آوری شده بود در زمان معاويه در مدينه نابود شد. اما اين يکسان سازی هر چند در نهايت دقت انجام شد ولی از خطاهای انسانی بدور نبود که بعد ها اين اشکالات يکی يکی خود را نشان داد که در آينده به طور کاملاً مفصل در مورد آن بحث خواهد شد و خلاصه عثمان قرآن های نوشته شده از روی قرآن مرجع را به تمام سرزمين های اسلامی فرستاد و تمامی قرآن های ديگر را جمع آوری نموده و سوزانيد ( به روايتی ديگر در آب و سرکه جوشانيد ) البته می دانيد که آب و آتش هر دو در اسلام از مطهرات است و اين سوزاندن و يا جوشاندن در آب از نظر شرعی بر او هيچ اشکالی وارد نمی نمود و حتی امروزه نيز بسياری از قرآن های قديمی و غير قابل استفاده را در نهايت احترام می سوزانند. اما جو ارعاب و وحشتی که عثمان به راه انداخته بود وحمايت شديدی هم که عقلای صحابه از او داشتند باعث شد که او بخوبی از عهده اين کار بر آيد. می گويند حتی ابن مسعود را هم که با اين کميته مخالفت می نمود و از دادن قرآن خود امتناع داشت را از پا گرفته و چنان بر زمين کشيدند که استخوانهايش شکست . علی هم به شدت از عثمان حمايت می کرد و بارها گفت اگرمن هم جای عثمان بودم همان کاری می کردم که عثمان کرد .علی بخوبی می دانست که حفظ نظام حتی از حفظ قرآن هم مهمتر است زيرا اگر اسلام از بين می رفت ديگر قرانی نمی ماند .و اين سياست هم اکنون نيز توسط فرزندان خلف او رعايت می شود و جايي که مصلحت نظام در ميان باشد ديگر هيچ چيز ديگری مهم نيست و هر کاری مجاز می باشد . عثمان از روی قرآن مرجع شش نسخه رونوشت تهيه نمود و به ساير مراکز مهم اسلامی فرستاد . و برای آنکه اختلافی پيش نيايد همراه هر قران يک قاری هم فرستاد تا در خواندن قرآن هم اختلافی نباشد. البته تمامی اين قرآنها به خط ميخی نوشته شده بود و فاقد اعراب بود و بعدها به رسم الخط عربی تغيير يافت .البته در اين مرحله يعنی تغيير به رسم الخط عربی نيز اشتباهات ديگری وارد قران شد که آنهم مورد بحث قرار خواهم داد. ولی برخی از اين تغييرات را برايتان با تصوير در اين ياداشت قرار می دهم تا خود قضاوت کنيد. تصاوير زير برخی اشتباهاتی که در مرحله تبديل خط کوفی به رسم الخط عربی اتفاق افتاد را نشان می دهد .
توضيح:
1) اين که همين يکسان سازی قرآن در نهايت موجب مرگ عثمان می شود در کتاب اطقان جلد هشت بخش دو صفحه 235 و 236 آمده است.
1) اين که همين يکسان سازی قرآن در نهايت موجب مرگ عثمان می شود در کتاب اطقان جلد هشت بخش دو صفحه 235 و 236 آمده است.
منابع و مستندات این مقاله از کجاست . چگونه میتوانم دسترسی یابم . کتاب اطقان را از کجا گیر بیاورم؟
پاسخحذفhojat1382@yahoo.com
تا به حال که می گفتند قران دستنخورده است وکلام خداست!!ایا حالا که متوجه نتاقضات موجود در ان شده اند به فکر چاره اندیشی واصلاح افتاده اند؟!!!برای اصلاح قران باید کلا انرا از نونوشت
پاسخحذفقرآن به خط «کوفی» نوشته شد که اشتباها در این متن به خط «میخی» آمده است.
پاسخحذفخط کوفی نه تنها اعراب نداشت بلکه حرف الف هم نداشت ( حرف همزه داشت ولی الف نداشت) بنابراین مثلا در سوره حمد، کلمه «مالک» و «ملک» عینا مثل هم نوشته می شد. در واقع معلوم نیست که کدامیک مد نظر بوده. و همینطور در بسیاری از قسمتهای دیگر قرآن که حرف الف بکار رفته جای شک و اشکال است.
همه چرند بودند بهتره یه خورده مطالعه میکردین تا اینقدر گند نزنین اخه تو که فرق اختلاف در قرائت و اختلاق در متن رو نمیدونی چطور به خودت زحمت دادی ین مطلب بی درو پیکر رو بنویسی ؟ عزیز من بهتره بدونی زبان عربی متشکل از چند گویش بود و هر قبیله ای بر اساس گویش خودش انرا قرائت میکرد و این اختلافات فقط در قرائت بود و در معنی هیچ مشکلی ایجاد نمیکرد جهت اطلاع شما عرض میکنم هم اکنون هفت قرائت از ان قرائت ها موجود است که دانشمندان قرانی با ان کاملا اشنا هستند.
پاسخحذفبهتره یه خورده بیشتر به دانش خویش بیفزایید.
dea friend please use ur previous music. That gives more relaxation to read ur writings. thx
پاسخحذفمطلبی بی سند و بی پایه عنوان کرده اید که تنها افراد بی اطلاع و مغرض را جلب می کند. اگر حرف حساب می زدید مدرک ارائه می دادید و از دادن مدرک ابا نداشتید. اگر شما با کسی مشکلی دارید که اتفاقا آن فرد مسلمان است مشکل خود را از مسلمان بودن او جدا کنید با دید محققانه به بیان مطالب بپردازید. باز هم وبلاگ http://dustibamahdi.blogfa.com/
پاسخحذفرا برای علاقه مندان معرفی می کنم تا در انجا هم به خواندن مطالبی مستند در مورد قرآن بپردازند و عقل خود را قاضی قرار دهند.
درود بر متفکران بی غرض و محققان اندیشمند
ادامه داره؟
پاسخحذف